Marketingové triky a taktiky

Stalo sa Vám už niekedy, že ste si v obchode kúpili aj to, čo ste vlastne nepotrebovali? Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo to tak je? Prečo keď doma začnete vybaľovať nákupné tašky sa čudujete, čo všetko ste kúpili? Za týmto všetkým sa skrývajú marketingové triky a taktiky.

1. Umiestnenie tovaru

Pre obchodníkov je dôležité práve správne umiestenie tovaru na regáloch. Práve preto umiestňujú svoje produkty na regál do výšky očí, kam sa prirodzene pozrieme najskôr a upútajú našu pozornosť. Tam obchodníci umiestnia tie najdrahšie produkty. Ak chcete ušetriť niekoľko eur, pozrite sa nižšie a tam nájdete tovary síce inej značky ale aj o tretinu lacnejšie.

2. Hudba

Započúvali ste sa niekedy akú hudbu počuť v predajniach. Verte či nie ani táto hudba nie je vyberaná náhodne. Práve naopak, výberu hudbe je venovaná veľká pozornosť. Dokonca existujú experti, ktorí starostlivo a dôsledne vyberajú tú správnu hudbu, ktorá má upútať našu pozornosť a spôsobiť to, že v predajni sa budeme cítiť príjemne a strávime tam nejaký ten čas. Mnohé obchody hrajú hudbu, ktorá je pomalšia a má podvedome spomaliť naše nakupovanie, aby sme nakúpili čo najviac.

3. Najžiadanejšie produkty nájdeme až na konci predajne

Určite sa Vám neraz stalo, že ste prišli do obchodu s tým, že si idete kúpiť len mlieko či maslo. Uvedomili ste si niekedy, že ste museli prejsť takmer celú predajňu, kým ste sa k nim dostali? Aj toto je jeden zo zámerov obchodníkov. Je to preto, lebo zákazník je nútený prejsť celou predajňou a je pravdepodobné, že cestou ho upútajú aj iné tovary, ktoré si nakoniec kúpi.

4. Tovary na pokladni

Zväčša tam nájdeme rôzne pochutiny, ktoré pri dlhom čakaní v rade hádžeme do nákupného košíka viac menej impulzívne.

5. Neodolateľne čerstvá zelenina

Všimnite si, že zelenina za každých okolností vyzerá v obchodoch čerstvo, ako keby sme ju práve odtrhli zo záhradky. Vzhľad zeleniny taktiež nie je náhodný. Zelenina je pravidelne sprejovaná čistou vodou aby vyzerala tak čerstvo.

6. Akcia

Ide o psychologickú hru. Mnoho spotrebiteľov si slovo AKCIA vysvetlí ako lacnejšie, výhodné. Ale pravda je niekde inde. Predajcovia chápu akciu ako zvýšenie pôvodnej ceny tak, aby sa akciová cena rovnala tej, ktorá je normálna v čase, keď nie je akcia. Týmto pádom dosiahnu to, že spotrebitelia kúpia v nevedomosti tovar v akcii a ani si neuvedomia, že to kúpia za normálnu cenu.

7. Dvojnásobný predaj bez námahy

Túto taktiku si môžeme všimnúť najčastejšie u výrobcov žuvačiek. Protagonisti v reklamách si namiesto jednej žuvačky vložia do úst dve žuvačky. Snažia sa nám tým ukázať, že takto je to správne, keď je to v reklame.  My to potom podvedome robíme tiež, čiže máme väčšiu spotrebu žuvačiek, čo nás núti si ich častejšie kupovať.

8. Rôzne ceny pre tie isté produkty

Pre obchodníkov s kozmetikou sú práve ženy najlepšími zákazníkmi. A to preto, že ženy si dokážu potrpieť aj na farbe napríklad žiletky. Často si priplatíme len za to, že daný tovar je ružovej farby. Výskumy ukázali, že tovary určené pre ženy sú často drahšie aj o 7 % oproti mužským tovarom.