Nočné mory: o čom hovoria a ako sa ich definitívne zbaviť?

Noc by mala byť časom odpočinku a načerpania nových síl. Lenže niekto namiesto toho zažíva nepokojné prevaľovanie sa v posteli. Nočné mory, ktoré sa vám snívajú môžu veľa povedať o vašom živote. Ako im predísť?

Nočné mory narúšajú spánok, ale je aj veľká pravdepodobnosť, že vás budú strašiť aj po prebudení. Nočné mory sú väčšinou odrazom toho čo nás trápi v živote. Prebiehajú vo fázy spánku REM, v ktorej si človek väčšinu snov pamätá. Na jednej strane to môže byť výhoda, kvôli tomu, že môžete zistiť čo vás v bežnom živote trápi.

Rozdiel medzi nočnou morou a zlým snom  je v tom, že nočné mory vedú k prebudeniu. Niekedy môžu mať dopad aj na psychiku. Tieto dva termíny sa zvyčajne často zamieňajú, ale oba komplikujú pokojný spánok.

Zlé sny

Pokojný spánok ničia banality

Príčiny nočných môr alebo zlých snov je niekoľko. Vyvolať ich môže aj bežné ochorenie napríklad chrípka. Opakujúce sa zlé sny môžu súvisieť aj s ďalšími spánkovými  poruchami napríklad so syndrómom nepokojných nôh alebo so spánkovou apnoe. Na vine môžu byť  aj lieky. Bola dokázaná súvislosť nočných môr s užívaním antidepresiv.

Spánok je ovplyvňovaný vnútornými aj vonkajšími vplyvmi. Napríklad u detí majú vplyv na spánok bežné starosti v škole, extrémna únava po veľa krúžkoch, vydýchaný kyslík v izbe, kde spia. U dospelých je to okrem iného konflikt s partnerom, ale taktiež alkohol či prepracovanosť.

Nepokojné spanie ma spojitosť aj s prostredím a jedlom. Môže to znieť banálne, ale príčinou zlých snov môže byť aj ťažký žalúdok. Tak ako potrebuje odpočinok vaša duša, tak aj telo potrebuje v noci zregenerovať. Takže predpokladom dobrého spánku je primeraná strava vyvetraná izba.

Problémy vás dostihnú v noci

Ďalším významným faktorom je psychika. B nepríjemných snoch sa často odrážajú problémy, ktoré prehliadnete alebo sa im vyhýbate. Spúšťačom môže byť nejaká dlhodobo neriešená situácia, dlhotrvajúce obavy alebo stres z budúcnosti, problémy v práci alebo vo vzťahu. Prakticky všetky problémy každodenného života môžu nadobudnúť podobu desivej nočnej mory.

Ako na dobrý spánok?

  • Obmedzte stres.
  • Posledné jedlo by ste mali zjesť 3 až 4 hodiny predtým, ako idete spať.
  • Obmedzte alkohol a nikotín a dbajte na zdravú životosprávu.
  • V spálni pravidelne vetrajte.
  • Pred spaním myslite pozitívne. Nemyslite na to, čo sa vám dnes nepodarilo a čo musíte stihnúť zajtra.
  • Nepozerajte pred spaním horory ani krváky